For femte gang ymtet styrets markedshode frempå om savnet etter konkrete planer for kunderettede forbedringstiltak: "Kunne vi i det minste sette av noe tid til å snakke om kunder hver gang vi møtes?" Spørsmålet hadde en kjent ordlyd og alle visste at dette hadde hun penset inn på tidligere.
To andre styremedlemmer nikket støttende, men noe resignert og forsiktig for ikke å vise ensidig støtte, vel vitende at denne diskusjonen ikke falt i god jord. Styreleder lente seg mot administrerende- og viseadministrerende leder som satt på samme side av bordet og spurte: "Jeg skjønner ikke hva du mener, Silje. Har vi ikke for bare litt siden snakket om sponsoravtaler og den siste kundeundersøkelsen..? Hva mer vil du at vi snakker om?" Silje smilte litt oppgitt: "Jeg tror det er flere områder vi bør diskutere. Hva med hvilken målgruppe vi skal satse på? I fjor fikk vi presentert et forslag fra markedsavdelingen om flere konkrete forslag. Hvordan har det gått med disse? Og hva med produktene og hvilke resultater vi får i de ulike markedene? Kanskje vi kunne blitt enige om en fast rapport som styret kunne diskutert løpende..?
Hun ble avbrutt av viseadministrerende som himlet med øynene: "...enda en rapport! Er du klar over hvor mye arbeid som ligger bak forberedelsene til hvert styremøte?" Silje lente seg forover: "Ja, det er jo nettopp derfor jeg har tatt til orde for at vi fjerner en del av de rapportene som vi får hver gang. Noen av dem er overflødige, mener jeg, og i alle fall i forhold til hva vi burde diskutere og snakke mer om..!" Det ble helt stille en stund.
"Ok, jeg ser at tiden er i ferd med å løpe fra oss, dere. Kan jeg foreslå at vi to tar en liten diskusjon etter møtet, Silje, så vurderer vi dette som en sak til neste styremøte?" Styreleder så nesten oppriktig hyggelig ut. På neste styremøte var det ingen kundesaker på agenda.
Anonym innsender
To andre styremedlemmer nikket støttende, men noe resignert og forsiktig for ikke å vise ensidig støtte, vel vitende at denne diskusjonen ikke falt i god jord. Styreleder lente seg mot administrerende- og viseadministrerende leder som satt på samme side av bordet og spurte: "Jeg skjønner ikke hva du mener, Silje. Har vi ikke for bare litt siden snakket om sponsoravtaler og den siste kundeundersøkelsen..? Hva mer vil du at vi snakker om?" Silje smilte litt oppgitt: "Jeg tror det er flere områder vi bør diskutere. Hva med hvilken målgruppe vi skal satse på? I fjor fikk vi presentert et forslag fra markedsavdelingen om flere konkrete forslag. Hvordan har det gått med disse? Og hva med produktene og hvilke resultater vi får i de ulike markedene? Kanskje vi kunne blitt enige om en fast rapport som styret kunne diskutert løpende..?
Hun ble avbrutt av viseadministrerende som himlet med øynene: "...enda en rapport! Er du klar over hvor mye arbeid som ligger bak forberedelsene til hvert styremøte?" Silje lente seg forover: "Ja, det er jo nettopp derfor jeg har tatt til orde for at vi fjerner en del av de rapportene som vi får hver gang. Noen av dem er overflødige, mener jeg, og i alle fall i forhold til hva vi burde diskutere og snakke mer om..!" Det ble helt stille en stund.
"Ok, jeg ser at tiden er i ferd med å løpe fra oss, dere. Kan jeg foreslå at vi to tar en liten diskusjon etter møtet, Silje, så vurderer vi dette som en sak til neste styremøte?" Styreleder så nesten oppriktig hyggelig ut. På neste styremøte var det ingen kundesaker på agenda.
Anonym innsender