Forarbeidene til aksjeloven viser til at "…styremedlemmene er tillitsvalgte som handler for sin oppdragsgiver, det vil si selskapet. En lojalitetsplikt for styremedlemmene kan utledes av den alminnelige regel om at styret som andre oppdragstakere skal ivareta oppdragsgiverens interesse under utførelsen av oppdrag. En slik lojalitetsplikt er imidlertid ikke til hinder for at styret også må ivareta andre hensyn som gjøre seg gjeldende i selskapet." Et styremedlem skal være innforstått med lojalitetsplikt til selskapet og at ivaretakelse av selskapsinteressen særlig begrunner taushetsplikten.
For noen år siden gikk jeg inn i et styre for et selskap som hadde blitt styrt av et interimsstyre. Tre av de sittende kom fra interimsstyret inkludert to ansattvalgte representanter. Styreleder og tre andre medlemmer var nyvalgt. Selskapet hadde på det tidspunktet vært gjennom en større endring og var preget av konflikt. Ledergruppen var splittet og slet med tillit ut i organisasjonen og blant dens medlemmer. Selskapet ble også på det tidspunktet dømt for flere brudd på Likestillingsloven.
I henhold til aksjeloven § 6-23 skulle selskapet ha en styreinstruks da de ansatte har representanter i styret. Denne var ikke ferdig utarbeidet og styret ønsket denne på plass for å forankre felles kjøreregler. Det ble også tidligere gjennomført et styrekurs for alle medlemmene slik at vi fikk forankret den enkeltes og styrets rolleforståelse. Dette var også viktig for å begynne å bygge tillit blant styremedlemmer, daglig leder og organisasjon.
Grunnet alle utfordringene som møtte styret var det i en periode meget hektisk og veldig baller i luften. Det var samtidig en økende konflikt mellom fagforeninger og selskapets ledelse. Dette utviklet seg til at et av ansattvalgte styremedlemmene gikk ut i lokal presse og uttalte seg om situasjonen i selskapet. Hans uttalelser var en blanding mellom ansatt, fagforeningsrepresentant og styrerepresentant. Dette ble en uheldig vinkling og skapte ytterlige tillitsbrudd i en allerede betent situasjon. Hans påstand var at han uttalte seg som privatperson og ikke som styremedlem.
Styret tok denne saken alvorlig da det var flere utfordringer som dukket opp i ly av dette.
1. Rolleforståelse og viktigheten av dette for videre arbeid i styret
2. Taushetsplikt og etterlevelse av dette
3. Tillit blant styremedlemmer, daglig leder og organisasjon
Vi så at skulle vi kunne ta tak i selskapets utfordringer med konflikt og ikke akseptabel kultur/lederskap måtte vi som styre vise et samhold og integritet i måten vi utøvde og kommuniserte ut til organisasjon og eksterne interessenter.
Styret valgte å møtes til en workshop der vi over noen dager skulle bli bedre kjent, fikk individuelle møter med ledergruppen, ta en gjennomgang av våre kjøreregler og forankre punkter vi så vi ikke hadde diskutert godt nok og bli enige om veien videre. Nyere styremedlemmer ble også bedre kjent med den historikken som organisasjonen bar preg av. Det ble også satt retningslinjer for uttalelser og et verktøy for å informere organisasjonen bedre om styrets arbeid.
Dette viste seg å være nyttig i samarbeidet fremover. Det ble med dette skapt en sunn takhøyde for meningsytringer i styremøtene og med dette bygget medlemmene opp en tillit som gjorde styrearbeidet og de utfordringer som var på agendaen lettere å håndtere."
Anonym innsender
For noen år siden gikk jeg inn i et styre for et selskap som hadde blitt styrt av et interimsstyre. Tre av de sittende kom fra interimsstyret inkludert to ansattvalgte representanter. Styreleder og tre andre medlemmer var nyvalgt. Selskapet hadde på det tidspunktet vært gjennom en større endring og var preget av konflikt. Ledergruppen var splittet og slet med tillit ut i organisasjonen og blant dens medlemmer. Selskapet ble også på det tidspunktet dømt for flere brudd på Likestillingsloven.
I henhold til aksjeloven § 6-23 skulle selskapet ha en styreinstruks da de ansatte har representanter i styret. Denne var ikke ferdig utarbeidet og styret ønsket denne på plass for å forankre felles kjøreregler. Det ble også tidligere gjennomført et styrekurs for alle medlemmene slik at vi fikk forankret den enkeltes og styrets rolleforståelse. Dette var også viktig for å begynne å bygge tillit blant styremedlemmer, daglig leder og organisasjon.
Grunnet alle utfordringene som møtte styret var det i en periode meget hektisk og veldig baller i luften. Det var samtidig en økende konflikt mellom fagforeninger og selskapets ledelse. Dette utviklet seg til at et av ansattvalgte styremedlemmene gikk ut i lokal presse og uttalte seg om situasjonen i selskapet. Hans uttalelser var en blanding mellom ansatt, fagforeningsrepresentant og styrerepresentant. Dette ble en uheldig vinkling og skapte ytterlige tillitsbrudd i en allerede betent situasjon. Hans påstand var at han uttalte seg som privatperson og ikke som styremedlem.
Styret tok denne saken alvorlig da det var flere utfordringer som dukket opp i ly av dette.
1. Rolleforståelse og viktigheten av dette for videre arbeid i styret
2. Taushetsplikt og etterlevelse av dette
3. Tillit blant styremedlemmer, daglig leder og organisasjon
Vi så at skulle vi kunne ta tak i selskapets utfordringer med konflikt og ikke akseptabel kultur/lederskap måtte vi som styre vise et samhold og integritet i måten vi utøvde og kommuniserte ut til organisasjon og eksterne interessenter.
Styret valgte å møtes til en workshop der vi over noen dager skulle bli bedre kjent, fikk individuelle møter med ledergruppen, ta en gjennomgang av våre kjøreregler og forankre punkter vi så vi ikke hadde diskutert godt nok og bli enige om veien videre. Nyere styremedlemmer ble også bedre kjent med den historikken som organisasjonen bar preg av. Det ble også satt retningslinjer for uttalelser og et verktøy for å informere organisasjonen bedre om styrets arbeid.
Dette viste seg å være nyttig i samarbeidet fremover. Det ble med dette skapt en sunn takhøyde for meningsytringer i styremøtene og med dette bygget medlemmene opp en tillit som gjorde styrearbeidet og de utfordringer som var på agendaen lettere å håndtere."
Anonym innsender